4 דוגמאות לתכנון קשר פנים חוץ אדריכלי בוילה א.אדריכלים

בבואי לתכנן בית פרטי, אחד הפרמטרים החשובים ביותר בתכנון צורת המבנה והפתחים במעטפת הוא הקשר של פנים הבית וה”חוץ”.

תכנון אדריכלי של וילה בראש פינה א. אדריכליםה”חוץ” מתחלק לגינה והחצר, הרחוב והנוף ולעיתים קרובות האלמנטים הללו, מתנגשים האחד בשני.

כשאנו עוסקים בגינה ובחצר, קיימת חשיבות עליונה למיקום פתחי יציאה.

בתכנון נכון, הרצון הוא לחבר את הבית לגינה וגינה לבית, כך שהחיבור יגרום להרגשה כי הגינה היא אחת מחללי הבית, נרצה לבלות בה זמן רב ובוודאי לראות אותה מכל חללי הבית.

החצר והגינה מחולקים גם הם לחללי משנה שבכל אחד מהם קיימת פעילות שונה. חשוב כי הקשר בין חללי הבית לחלקי הגינה השונים, יבוצע על פי הפעילויות.

דוגמה לתכנון נכון של קשר פנים חוץ:

  • לגינת ירק ותבלינים, (במידה ותתוכנן) רצוי ליצור גישה נוחה ממטבח הבית.
  • כמו כן לאזור חיצוני המיועד ל”ספורט” לאומי שלנו “על האש”, רצוי שתהייה גישה נוחה מאזור המטבח ופינת האוכל.
  • במצבים רבים בהם מתכננים ברכה חיצונית, הגישה לברכה תהיה מאזור חדר מגורים (הסלון). לרוב, לא נלקח בחשבון כי ברגע שהילדים ירוצו מהברכה לבית, ריצפת חדר המגורים תסבול מכך מאוד…. וכנראה גם האימא…
  • חצר שרות, אליה נרצה להגיע בקלות מחדר הכביסה. יחד עם זאת לא נרצה לראות את הכביסה מחזית הרחוב וגם מאזור הבילוי בגינה.

מכך אפשר להבין כי הקשרים השונים בין הבית לגינה ומיקומם הם בעלי חשיבות עליונה בזמן תכנון הבית. בזמן הגדרת הדרישות והצרכים, יש לקחת אותם בחשבון.

למדתי מניסיון, כי במקרים רבים הלקוחות שמגעים אלי חשבו רבות על כיצד יראה הבית מבפנים ומבחוץ, אך לא חשבו כלל על העובדה, כי בבית צמוד קרקע, הגינה היא חלק אינטגרלי מהבית. במקרים אלו, אני מכוונת את השאלות שלי כך שאוכל להבין איזה סוג פעילויות יבצעו בגינה ובחצר.

חשיבות גדולה נוספת היא בתכנון גודל וצורת הפתחים.

במקרים  הרבים בהם קיימת אפשרות להשקיף לנוף רחוק מהבית ומהגינה, הדרישה המתבקשת היא לפתחים גדולים אשר יאפשרו להשקיף לנוף הפתוח מחללים רבים בבית. ושוב, גם כאן במקרים רבים נשכחת העובדה כי אם אני יכולה לראות את החוץ, החוץ יכול לראות אותי!

בתי המגורים בשכונות הווילות, קרובים  לרחוב וזה לזה ולכן ביצירת פתחים גדולים מאוד, לעיתים חזיתות זכוכית שלמות, אנו חושפים את פנים הבית לכל דחפין העובר ברחוב או לשכנים שמסביבנו.

פתרון ההסתרה אינו פשוט. לדוגמה, זכוכית שצידה הפנימי שקוף וצידה החיצוני מראה, אשר מסתירה את פנים הבית במשך היום, מתהפכת ברגע שיורד הערב ומדליקים את התאורה בבית. כך שצידה הפנימי הופך למראה ואילו מהחוץ הפתחים הופכים שקופים לחלוטין.

כמובן שתריסים או וילונות יסתירו אותנו,  אך כמובן הם יסתירו גם את הנוף הקרוב והרחוק…

בעיה נוספת יכולה להיווצר במקרים שהנוף הוא מערבי, לדוגמה, בכל הישובים לאורך קו החוף. אחר הצהריים כשכל המשפחה בבית, החלון המערבי הפונה לים, לא יאפשר כלל צפייה לנוף הנפלא,. אלא יחדיר את קרני שמש של אחר הצהריים  ויגרם לסנוור.

כאן יעזור סיבוב קל צפונה של החזית המערבית, אשר יאפשר עדיין צפייה לים אך ימנע חדירה ישירה של השמש. 

 

לסיכום חשוב לקחת בחשבון את כל האספקטים שציינתי בתחילת התכנון, בכדי שלא יהיה צורך לחפש פתרונות ואלתורים לאחר מעשה.

כמו כן חשוב לקחת בחשבון בתכנון הפתחים את תנאי מזג האוויר, כווני רוח ושמש… אבל על כך בפעם הבאה…

השארת תגובה